(klik op de camera om de foto's te bekijken)
DEEL 1
Vandaag zijn we niet echt gehaast om te vertrekken. Geen van ons 4 heeft echt grote honger na ons diner van gisteren, dus we laden alle spullen in en rijden richting I-40.Onderweg stoppen we nog even om te tanken en kopen in de Walmart wat vers fruitsap, cornflakes, croissants en yoghurt. Breakfast is served! (Op de parking van de Walmart, LOL).
Ik las heel wat tegenstrijdige reacties over Meteor Crater. De ene vond het wauw, de andere vond het maar een gat in de grond. Margot vindt het een unieke kans en we beslissen om toch maar eens te gaan piepen. De entreeprijs is behoorlijk, voor een gat in de grond... 54 dollar. Na de nodige "where are you froms" en "oh my god, that's awsome's" kunnen we richting theatre stappen. Daar krijgen we een filmpje van 10 min te zien dat ons kort de geschiedenis van de krater uitlegt. De krater is 50 000 jaar geleden ontstaan door de impact van een meteoriet die waarschijnlijk een doorsnede had van 50m. De krater is 173m diep (ong gelijk aan een gebouw met 60 verdiepingen) en heeft een diameter van 1,6 km. 't Is inderdaad een gat in de grond, maar wel een serieus! :p

Bij het buitenkomen staat een vrolijke, enthousiste gids, Eduardo, ons op te wachten. Hij toont ons het grootste teruggevonden brokstuk van de meteoriet. Heel groot is het niet maar het weegt wel meer dan 600kg aangezien het bijna puur ijzer is. Er zijn nog 2 andere brokstukken teruggevonden. Het ene ligt in een museum in Chicago, het andere in New York.
Hij neemt ons mee voor een korte wandeling op de rim en geeft gedurende een half uurtje wat extra uitleg, gekruid met de nodige humor. Tot slot neemt hij van elk gezin een foto op het Peter Pan look out point.
Het is ondertussen half 12, de hoogste tijd om koers te zetten naar onze volgende bestemming: Sunset Crater Volcano National monument.Hier doen we een paar korte trails tussen lavagesteenten. Heel mooi om te zien!
Niettegenstaande de omgeving een bepaalde doodsheid uitstraalt is er toch nog heel wat prachtige en kleurrijke flora te spotten.
We picknicken hier ook snel en vertrekken dan naar het volgende park: Wupatki National monument.
Dit is een park waar de overblijfselen van oude culturen te zien zijn. De oudste vondst is een speerpunt van 10 000 jaar geleden. Het Sinagua volk vestigde zich hier vanaf het jaar 500. Ze woonden er in pit houses. In de jaren 1064 tot 1066 is de Sunset Volcano enkele malen uitgebarsten, wat ervoor zorgde dat de pit houses onder een dikke laag lava bedolven werden. Door erosie zijn deze na verloop van tijd terug aan de oppervlakte gekomen. Waarschijnlijk liggen er nog veel onder de oppervlakte.
We zijn nu toch alweer ettelijke uurtjes op pad en M & M geven te kennen dat het genoeg geweest is voor vandaag, dus vangen we onze rit naar de eindbestemming voor vandaag aan: De Grand Canyon.
Onderweg stoppen we ook even bij "Little Colorado river gorge", een viewpoint "uitgebaat" door de indianen. Er staat een soort tolhuisje waar een Indiaanse vrouw om een donatie vraagt. We betalen $5 en het zijn 5 dollars well spend! Wat een uitzicht!!
De rit zou initieel anderhalf uur in beslag nemen, maar omwille van de vele viewpoints, die de nodige aaaahhhhhs en ohhhhhhs ontlokken doen we er een uurtje langer over.
We laten jullie alvast even meegenieten... hoewel het haast onmogelijk is om de grootsheid van dit wereldwonder vast te leggen op foto! Je moet het met je eigen ogen zien!
That's all folks!
DEEL 2
Vandaag voor het eerst echt uitgeslapen... pas om 8u opgestaan! :D
Na de twee 16" pizza's van gisterenavond heeft niemand echt grote honger, dus we nemen genoegen met een banaan en een halve croissant. Behalve Matilde, die werkt er ineens ook nog een slice pizza bij. We starten de Rim trail en wandelen even tot aan Bright Angel trail, de meest gekende trail van de Grand Canyon. Hij loopt vrij steil naar beneden, naast de rotswand. Gezien mijn hoogtevrees stond deze absoluut niet op mijn to-do-lijstje. Maar ik overwin mijn angst met ... ik keer wel terug als ik het niet meer zie zitten. Het was bij momenten toch wel wat akelig, maar ooooo zooooo mooi!!! We wandelen ongeveer een 20 minuten naar beneden, want de rangers zeggen dat je het dubbele van de tijd moet rekenen om opnieuw naar boven te stappen. Ons lukt het in een half uurtje. (We waren goed uitgeslapen en het was onze eerste wandeling van de dag LOL)



We zetten onze wandeling langs de rim verder en spotten hier heel wat dieren.
Na de middag wandelen we naar het visitor center en Kolob house, waar M&M alweer de nodige stempels in hun paspoort zetten.
Vervolgens nemen we de shuttlebus richting Hermits Rest, we stappen tussendoor ook nog eens af bij Hopi point. Daar zien we een klein streepje Colorado rivier. :)
In Hermits rest wandelen we even de souvenirwinkel binnen en stappen dan richting trail. Het is wel wat vreemd, want we zijn hier helemaal alleen. Als we zo een 50 m de canyon zijn ingewandeld, komen we een bord tegen dat hikers aanraadt om deze trail niet na 16u aan te vangen. M&M wijzen er ons op dat het wel al 16u05 is!!! (Ze zijn het duidelijk beu :D)
We wandelen toch nog zo'n 100 m verder en klauteren dan terug naar boven. Opnieuw de bus op en richting ons hotel.
Snel onder de douche want we willen nog genieten van de zonsondergang! (Niettegenstaande we deze morgen de wekker om 5u gezet hadden, zag geen één van ons 4 het zitten om op te staan om naar de zonsopgang te kijken. hihihi)
Enjoy!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten