Omstreeks 8u20 komen we aan op de ontmoetingsplaats van onze eerste tour. We gaan Cliff Palace bezoeken. Om 9u worden we dan uiteindelijk meegetroond door de ranger die ons allerlei informatie geeft over deze dwellings. Hijzelf noemt het CSI Cliff Palace: Who lived here? Why did they live here? How did they live? ...
Hier in Mesa Verde kan je als toerist slechts 5 sites bezoeken, maar de gids vertelt ons dat er in het totaal 4700 zijn.
Deze is de grootste en vrij spectaculair om te zien!
In één van de "huisjes" kan je nog een originele muurschilderij van de natives zien.
De muren staan al meer dan 700 jaar recht en volgens de gids komt dat door hun speciale mortel, ze mengden er namelijk pipi onder, zodat het geheel goed zou plakken! Ineens zat niemand nog aan de muren te friemelen. :-)
(Foto is wat donker omdat met flits fotograferen niet was toegestaan, bovenaan zie je een rood zigzagpatroon)
Hierna rijden we een paar mile verder naar Balcony House. De ranger die ons meeneemt op de "eleven o'clock tour" is een native American.
Hij begint zijn uitleg met de vraag of iedereen toch wel op de hoogte is dat er wat klim-, klauter- en kruipwerk aan te pas komt.
Blijkt dat we een 10m hoge, steile ladder moeten beklimmen en door een tunnel van 45 cm breed moeten kruipen. Matilde ziet het helemaal zitten en is klaar voor wat avontuur. :-)
De ladder was uiteindelijk wel een spannend momentje, ...
In het Balcony House zien we ook ettelijke kiva's, die waren heel belangrijk voor de Hopi's die er woonden, want hierin voerden ze, rond het vuur, hun ceremonies uit.
We eindigden de tour met het kruipwerk. Eerst even de rugzak door het tunneltje naar de overkant gooien en dan een metertje op handen en knieën.
(ps Voor diegene die het zich afvragen, ... ja, we geraakten er alle 4 (ondanks het vele eten :-)) vlotjes door!
En neen... daar zijn GEEN foto's van! LOL
Na beide tours hebben we nog een Walmartje gedaan en zijn we doorgereden naar Moab. In het Visitor Center wou ik even checken of er nog plaatsjes vrij waren voor de Fiery Furnace tour, ... helaas. De eerstvolgende vrije tour was dinsdag om 17u, maar er waren slechts 2 plaatsen vrij. :/ Too bad!
Tot morgen!!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten